Recomandările și măsurile planificate de către autorități în contextul avertizării de Cod Portocaliu emise de Serviciului Hidrometeorologic de Stat
Astăzi, 6 ianuarie 2024, Comisia Pentru Situații Excepționale a raionului Orhei s-a întrunit în ședință operative. Comisia a fost prezidată de noul Președinte al raionului Orhei, Vasile Adașan, căruia îi revine și responsabilitatea de a îndeplini și funcția președinte al Comisiei Pentru Situații Excepționale a raionului.
Membrii Comisiei raionale au făcut cunoștință cu avertizarea emisă de Serviciului Hidrometeorologic de Stat, prezentată de către angajații Direcției pentru Situații Excepționale Orhei, potrivit căreia începând cu data de 7 ianuarie, pe teritoriul Republicii Moldova vor cădea precipitații sub formă de ploaie cu transformare în lapoviță și ninsoare, iar pe 8 ianuarie va ninge puternic (15-20 l/m2), izolat se va semnala vijelie, se așteaptă intensificări ale vântului în rafale de până la 15-20 m/s, temperatura medie zilnică a aerului va scădea cu 10-15°C, comparativ cu vremea din ultima perioadă, pe drumurile publice se vor forma troiene și ghețuș, iar pe vegetație și pe firele electrice se va depune lapoviță.
În acest context, Comisia Pentru Situații Excepționale a raionului Orhei, responsabilă de gestionarea situațiilor de urgență, vine cu un șir de recomandări pentru prevenirea situațiilor de risc legate de condițiile meteo nefavorabile, iar pentru a evita careva riscuri, membrii Comisiei au emis și o Hotărâre în care s-au delegat responsabilitățile membrilor Comisiei întru asigurarea gestionării eficiente a situației de criză care poate să apară.
Astfel, Comisia Pentru Situații Excepționale a raionului Orhei a Hotărât:
- De mobilizat toate forțele și mijloacele disponibile pentru lichidarea consecinţelor situaţiilor excepţionale caracteristice perioadei rece a anului, crearea rezervelor de carburanţi şi lubrifianţi şi repartizarea materialului antiderapant pe drumurile din teritoriul raionului Orhei. Responsabili: Mihail Paciu – vicepreședintele raionului, Iulian Morărescu - şef Direcția Dezvoltarea Teritorială, Efim Vîrcolici - șef S.A. „ Drumuri - Orhei”;
- De stabilit și de intervenit prompt pe sectoarele de drum care pot fi blocate sau greu accesibile, de a instala garduri de protecție pe aceste sectoare, de stabilit forţele şi mijloacele necesare pentru intervenţie, cât şi modul de reacţionare, în special prin încheierea noilor contracte cu agenţii economici din teritoriu, care dispun de tehnica respectivă. Responsabili: Mihail Paciu – vicepreședintele raionului, Iulian Morărescu – şef Direcția Dezvoltarea Teritorială, Efim Vîrcolici - șef S.A. „Drumuri - Orhei”;
- Primarii mun. Orhei, satelor, comunelor vor mobiliza agenţii economici din teritoriu care dispun de tehnică, utilaje şi echipament ce poate fi utilizat la deblocarea drumurilor în localităţi, asigura funcţionarea normală a obiectivelor de importanţă vitală, lichidarea consecinţelor avariilor şi altor situaţii excepţionale.
- De realizat controlul asupra bunei funcţionări a cazangeriilor instituţiilor de învăţămănt, grădiniţelor, instituţiilor medicale şi altor obiective de importanţă socială majoră, întreprins măsuri pentru asigurarea acestora cu surse autonome de încălzire şi energie electrică, întreprins măsuri pentru termoizolarea sistemelor de aprovizionare cu apă, iar în caz de temperaturi foarte joase de sistat activitatea şi de întreprins masuri pentru a nu admite defectarea sistemelor de încălzire. Responsabili: conducătorii instituţiilor;
- În cazul agravării condițiilor meteorologice si crearea impedimentelor de circulație pe drumurile publice de sistat deplasarea transportului școlar și de organizat instruirea elevilor la distanță. Responsabili: Silvia Mustovici - șef Direcția Generală Educație , managerii instituțiilor școlare;
- Şefii serviciilor protecţiei civile vor menţine în stare de pregătire formaţiunile serviciilor, efectivul şi tehnica din dotare pentru intervenţii şi asigurarea bunei funcţionări a reţelelor electrice, telecomunicații, gazoduct şi apeduct iar în caz de necesitate vor suplini echipele de interve. Responsabili: autoritățile APL de nivelul I și șefii de instituții.
- Inspectoratul de poliție Orhei - șef dl.Dorin Vrednic
-va intensifica patrularea pe traseele auto din raion în vederea fluidizării circulației unităților de transport în condiții de ninsori și ghețuș;
- va monitoriza traficul rutier în vederea identificării transportului neechipat conform condițiilor meteo și vor întreprinde măsuri pentru restricționarea deplasării acestora;
- în perioada temperaturilor scăzute va intensifica activitățile de patrulare, în special pe timp de noapte, pentru depistarea persoanelor fără adăpost pentru asigurarea lor cu asistența necesară, în colaborare cu Agenția teritorială de Asistenţă Socială Centru – Est, autoritățile administrației publice locale.
- Primarii mun. Orhei, satelor, comunelor și conducătorii instituțiilor vor asigura realizarea măsurilor împotriva incendiilor pe întreaga perioadă a sezonului rece 2023-2024 conform prevederilor Dispoziției Președintelui raionului nr. 94d din 16 noiembrie 2023 „Cu privire la prevenirea incendiilor și altor situații de risc în perioada rece a anului”. Responsabili: Iulian Sîngereanu - şef Direcţie Situaţii Excepţionale mun. Orhei, autoritățile APL de nivelul I
- Primarii mun. Orhei, satelor, comunelor în comun acord cu DSE mun. Orhei și angajații Agenției teritoriale de Asistenţă Socială Centru – Est, vor organiza informarea persoanelor în etate, singuratice și socialmente-vulnerabile privind măsurile de prevenire a incendiilor în sectorul locativ. Responsabili: Iulian Sîngereanu - şef Direcţie Situaţii Excepţionale mun. Orhei
- În caz de declanșare a unei situații excepționale, la indicația Președintelui Comisiei Situații Excepționale, de organizat activitatea Punctului teritorial de dirijare al Comisiei Situații Excepționale, a raionului, pentru monitorizarea, generalizarea și gestionarea situației create. Responsabili: Iulian Săngereanu - şef Direcţia Situaţii Excepţionale mun. Orhei
- Vicepreşedintele raionului dl. Mihail Paciu va asigura controlul executării prezentei hotărâri.
Totodată, ținem să vă atenționăm că:
Inspectoratul General pentru Situații de Urgență îndeamnă oamenii să nu pornească la drum cu mijloacele de transport în special în ziua de 08 ianuarie, atunci când conform avertizării, precipitațiile abundente sub formă de ninsoare ar putea crea dificultăți de deplasare.
Oamenii sunt îndemnați să urmărească permanent buletinele informative, avertizările emise de Serviciului Hidrometeorologic de Stat, dar și atenționările autorităților. Mai mult, o atenție separată trebuie acordată minorilor și persoanelor în etate pentru ca aceștia să fie monitorizați și ținuți în siguranță.
În cazul în care deplasările sunt inevitabile, conducătorii auto trebuie să se asigure că drumurile naționale și locale sunt practicabile, iar autovehiculele sunt alimentate suficient cu combustibil, dotate cu pneuri de iarnă și echipament special pentru deszăpezire și lanțuri pentru cauciucuri. Bateria telefonului trebuie menținută permanent încărcată, astfel încât în situații de risc, oamenii să poată apela Serviciul 112.
În vederea evitării blocării mijloacelor de transport în punctele de frontieră cetățenii sunt rugați să se documenteze prealabil despre accesibilitatea acestora în ziua de plecare sau sosire în Republica Moldova, întrucât se poate înregistra un grafic îngreunat la frontieră.
Pentru evitarea urgențelor medicale oamenii cu maladii cronice sunt îndemnați să contacteze medicii de familie, pentru a stabili din timp dacă sunt necesare careva intervenții și îngrijiri de rigoare, întrucât acestea să fie efectuate înainte de înrăutățirea condițiilor meteo.
În caz de viscol și vânt puternic cetățenii sunt îndemnați să evite atingerea firelor electrice căzute la pământ, adăpostirea sau trecerea prin apropierea copacilor, stâlpilor, panourilor publicitare, dar și edificiilor în construcție.
În vederea prevenirii situațiilor de risc la sediul Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, începând cu ziua de 07 ianuarie va demara activitatea Centrului de Dirijare în Situații Excepționale, în care vor activa responsabilii din cadrul autorităților și ministerelor gata să gestioneze situația din țară.